Wywrotki terenowe na próbach w kopalniach kruszywa to już nie nowość, ale Mercedes-Benz poszedł jeszcze dalej, proponując dziennikarzom i klientom jazdy na poligonie koło Ostródy, z pokonywaniem tras offroadowych, które z trudnością zaliczają wojskowe Hummery. W akcji uczestniczyły między innymi Mercedes Actros, Mercedes Atego i Mercedes Unimog.
Jak poinformował na konferencji prasowej Tomasz Ciesielski, manager produktu w Mercedes-Benz Polska, rynek podwozi budowlanych ponad 18-tonowych zmalał w ubiegłym roku w Polsce o 59 procent (z 3.125 pojazdów sprzedanych w roku 2008 do 1.280 w 2009). W tym segmencie, biorąc pod uwagę pojazdy z silnikami ponad 300 KM, Mercedes w zeszłym roku dominował (310 pojazdów).
Wg T. Ciesielskiego, w ciężkim segmencie budowlanym najlepiej sprzedają się podwozia 8x4, potem 8x6, 6x4 i 6x6. Sztandarowym produktem Mercedesa w tym gronie jest Actros 8x6. Firma chciałaby teraz wypromować podwozia trzyosiowe, 6x4 i 6x6.
Przedstawiciel Mercedesa zapewniał, że pojazdy budowlane tej marki są wyjątkowo odporne na przeciążenia, m.in. mając wytrzymałe ramy. Podobno nie zdarzyło się jeszcze, żeby pękła rama albo osie w takiej wywrotce.
Actros - czołowy przewoźnik
Bezdroża poligonu pokonywały m.in. Actrosy w wersjach 6x4, 6x6, 8x4, 8x6 i 8x8. Dostępne są w nich silniki Euro 5 i automatyczny system przełączania biegów Mercedes PowerShift offroad, specjalnie dostosowany do eksploatacji na budowie. Wytrzymałość pojazdu zwiększają sprawdzone komponenty, m.in. dostępne na życzenie, ulepszone stalowe kratki ochronne na reflektorach i światłach tylnych oraz standardowa w wywrotkach osłona ze stali szlachetnej chroniąca chłodnicę i silnik.
Atego - do pomocy
Pokazano też Atego budowlane z napędem 4x4. Ten model proponowany jest m.in. jako podwozie ciężarowe, wywrotka trójstronna, wywrotka z napędem na wszystkie koła czy wywrotka z zabudową bramową. Do wyboru są dwie kabiny kierowcy, trzy warianty kokpitu i wiele elementów wyposażenia, które umożliwiają konfigurację auta do wybranego rodzaju eksploatacji w ramach pomocniczych zadań budowlanych.
Zwrotność czyni Atego dobrą ciężarówką do wykonywania tego typu zadań - w ciasnych uliczkach, na miejskich budowach, w ogrodnictwie i wszędzie tam, gdzie liczy się każdy centymetr.
Branża budowlana wymaga od pojazdów nie tylko odpowiedniej ładowności, ale i wyśrubowanych zdolności terenowych. Na pokazie nie zabrakło więc pojazdów specjalnych, takich jak Zetros 4x4 czy Unimog 5000. O ile Actrosy, nawet w konfiguracji 8x8, sprawnie poruszały się po średnio trudnym terenie, to Zetrosa i Unimoga wypuszczono na ekstremalny tor offroadowy. Na bardzo stromych podjazdach można było poczuć przypływ adrenaliny.
Zetros - pogromca bezdroży
W wypadku Zetrosa mała wysokość konstrukcyjna sprawia, że jest w terenie zwrotniejszy i bardziej uniwersalny. Pozwala też na pokonywanie przejazdów o niskiej skrajni. Dzięki niej również załadunek i transport Zetrosa (np. koleją) są łatwiejsze. Kabina umożliwia montaż zabudowy obejmującej całą długość pojazdu (np. do transportu rur albo żurawia). Konstrukcja z silnikiem wysuniętym przed kabinę oraz charakteryzujące go proporcjonalne rozłożenie ciężaru dają optymalne właściwości jezdne i komfort prowadzenia. Tym samym Zetros zapewnia dużą mobilność w trudnych warunkach terenowych. O sprawności auta w terenie decydują także jego właściwości trakcyjne - stały napęd na wszystkie koła. Wylot i zasysanie powietrza wyprowadzono ponad kabinę, a reflektory przystosowane są do brodzenia, dzięki czemu Zetros może standardowo brnąć do głębokości 800 mm, a po adaptacji do 1,1 m.
Unimog - łazik poligonowy
W podwoziach Unimogów U 3000/U 4000/U 5000 zastosowano specjalną ramą łukową, podatną na skręcanie. Mocowanie do niej silnika, skrzyni biegów, kabiny oraz skrzyni ładunkowej i innych zabudów specjalnych jest realizowane w oparciu o montaż na trzech punktach podparcia - takie rozwiązanie pozwala pracować ramie podczas jazdy w terenie. Wszystkie pojazdy Unimog wyposażane są w osie portalowe (bramowe), których zastosowanie zwiększa znacznie możliwości trakcyjne w warunkach terenowych. Zawieszenie pojazdów Unimog w wersjach U 3000/U 4000/U 5000 składa się ze sprężyn śrubowych oraz amortyzatorów teleskopowych ze stabilizatorami na przedniej i tylnej osi. Napęd przekazywany jest przez w pełni synchronizowaną skrzynię biegów i samonastawne, jednotarczowe sprzęgło suche.
Przełączanie biegów jest elektropneumatyczne (EPS) typu Telligent. Jest ono wygodne i łatwe w obsłudze, z preselekcyjnym wyborem biegów; po wybraniu kierunku zmiany biegu wyświetlany jest (jako podpowiedź) optymalny bieg dla bieżącego obciążenia silnika i prędkości jazdy. Pojazdy Unimog w wersjach U 3000/U 4000/U 5000 posiadają napęd na wszystkie koła z blokadami mechanizmów różnicowych przedniej i tylnej osi. Blokada załączana/wyłączana jest podczas jazdy elektropneumatycznie. Dodatkowo zamontowano w nich układ EQR (szybki rewers), którego zadaniem jest niwelowanie poślizgu kół. Unimogi wyposażane są w silniki o mocy od 150 do 218 KM, oparte na technice trójzaworowej. Zaopatrywane są one w turbosprężarki napędzane strumieniem spalin i chłodzenie doładowywanego powietrza oraz w hamulec silnikowy (dwustopniowy). Sterowanie silnika jest dobierane w zależności od wykorzystania pojazdu w danej chwili.