Każdego dnia na polskich drogach dochodzi do kilkudziesięciu wypadków. Z reguły pierwsi na miejscu zdarzenia są strażacy. Mimo dostępu do nowoczesnego sprzętu, ratownicy coraz częściej stają przed wyzwaniem, jak ewakuować uwięzionych w kabinach samochodów ciężarowych. W potrzebną wiedzę i szkolenie – jako pierwszy producent samochodów ciężarowych w Polsce – wyposaża strażaków
Volvo Trucks. – Zaawansowane systemy, użyte przy budowie samochodów, materiały czy zastosowanie alternatywnych napędów: LNG, CNG, hybrydowych czy elektrycznych wymaga od służb ratowniczych ciągłego doskonalenia – mówi Paweł Frątczak, rzecznik prasowy Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. Strażacy muszą wiedzieć, w którym miejscu przeciąć kabinę pojazdu ciężarowego, by wydostać z niej uwięzionego kierowcę oraz jak zabezpieczyć układ zasilania gazem LNG czy CNG. I to właśnie te zagadnienia były poruszane podczas szkolenia Volvo Trucks dla straży pożarnej. Do szkoły serwisowej w Młochowie przyjechali dydaktycy z pięciu szkół i 17 ośrodków szkolenia Państwowej Straży Pożarnej. Pretekstem do organizacji szkolenia była rzeczywista sytuacja, w której wezwani do wypadku strażacy przez dłuższy czas nie mogli się dostać do kabiny samochodu ciężarowego. – Kabiny Volvo są solidne i skonstruowane w taki sposób, by znajdujący się w środku człowiek był bezpieczny. Strażacy, którzy są na miejscu wypadku nie zawsze wiedzą, w których miejscach w słupkach kabin samochodów ciężarowych są specjalnie zaprojektowane punkty, które można przeciąć i w łatwy sposób dostać się do środka – tłumaczy Dariusz Januszewski, reprezentant handlowy ds. sprzedaży podwozi w Volvo Trucks Poland. – Celem tego szkolenia jest więc przekazanie strażakom niezbędnych informacji. Podczas zajęć uczestnicy mogli przyjrzeć się szkieletowi kabiny samochodu ciężarowego oraz poznać budowę kabin wszystkich pojazdów Volvo Trucks wraz z miejscami, dzięki którym w szybki sposób ratownicy mogą się do nich dostać. Wśród podejmowanych tematów była także m.in. budowa, stosowanego w samochodach z silnikami Diesla, wtrysku Ad- Blue, układu poduszek powietrznych czy układów zasilania gazem LNG (na przykładzie ciągnika siodłowego Volvo FH) i CNG (Volvo FE).